FØDSELSDAG
Kongen hed Christian, da Ellen Adelaide Brandenborg blev født 7. januar 1906 – Christian IX, altså.
Det var hans sidste regeringsår. Ellehammer fløj for første gang i Norden. Og der var endnu længe til verdenskrigen – første verdenskrig.
Sund mad og livsglæde er opskriften på et langt liv, ifølge Ellen Adelaide Brandenborg, der som Aarhus’ ældste beboer ved, hvad hun taler om. I dag, torsdag 7. januar, fylder hun 110 år.
På trods af svigtende syn og hørelse har hun et smittende godt humør, stor livsglæde og en fantastisk hukommelse og fortælleglæde. Til Århus Stiftstidende har hun tidligere fortalt om hemmeligheden bag sit gode helbred:
»Jeg har levet sundt. Fået masser af grøntsager og frugt. Jeg har heller ikke røget eller taget stoffer, som nogle unge gør i dag. Og så har jeg været glad og haft gode venner og en god familie. Forsøgt ikke at være gal og skælde ud, og har aldrig været syg andet end med forkølelser.«
Ellen Brandenborg blev kaldt Adelaide som barn, opkaldt efter sin franske farmor.
Født som nummer fire i en søskendefolk på ti i Skørping. Hendes far var urmager i femte generation, og familien flyttede til København, da faren fik job som værkfører hos en stor urmager og kongelig hofleverandør.
»Min far sagde, at vi piger skulle lære husholdning, så vi kunne blive gift, så jeg fik ingen uddannelse. Men min mor, der blev 98 år, lærte mig at lave god mad med masser af grøntsager,« har hun fortalt til stiften.

Af sted til Canada

Som 23-årig i 1929 rejste Ellen Adelaide til Montreal i Canada for at arbejde i huset. Her mødte hun Carl Brandenborg på et ungdomshjem ved Den Danske Kirke. Han var maskinmester og sejlede. De blev gift og fik fire børn. Siden er kommet en del børnebørn og oldebørn til.
Familien flyttede til Danmark i 1936, da den ældste søn skulle i skole. Carl Brandenborg fik job som maskinarbejder på FDBs fabrikker i Viby.
Familien endte med at købe et hus i 1940 på Voldbækvej 11 i Brabrand, og da Carl døde i 1982 flyttede Ellen Brandenborg i lejlighed i Kløverparken. Indtil for nylig har den 110-årige kvinde klaret sig i lejligheden med hjemmehjælp.
Først for et år og to måneder siden flyttede hun til lokalcenter Søholm i Stavtrup og fik en lejlighed med store vinduer ud mod skov og Brabrand Sø.
»Det er et godt sted. Udsigten nyder jeg, men jeg kan ikke kan læse og se billeder mere. Maden her er førsteklasses, selv om jeg ikke kan tygge og smage så meget mere. Mine livretter? Det er nok vildt. Det kunne jeg lide at lave, ligesom jeg plejede at lave grønlangkål med skinke og hjemmelavet sennep nytårsaften. Jeg gik meget op i maden og fik megen ros for den,« har Ellen Brandenborg tidligere fortalt til stiften.
Hun elsker en god havregrød til morgenmad med sødmælk, en stor klat smør og et glas orangejuice ved siden af.
Ifølge fødselaren selv, har hun oplevet meget og haft et godt liv. Hun er taknemmelig: »Børnene har været søde og rare og har opført sig ordentligt,« fortalte hun til stiften