lørdag den 7. januar 2017

Ellen Brandenborg, Aarhus 111 år

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/111-aarige-ellen-oplevede-titanics-forlis-de-siger-jeg-er-enestaaende/6482366

111-årige Ellen oplevede Titanics forlis: De siger jeg er enestående

Hvad har to verdenskrige, Titanics forlis, første mand på månen, murens fald og Trumps præsidentsejr tilfælles? Det er alle sammen nedslagspunkter i verdenshistorien, som 111-årige Ellen Adelaide Brandenborg har oplevet

  • Ellen Adelaide Brandenborg fylder 111 i dag. Hun  Foto: Cathrine Ertmann
Ellen Adelaide Brandenborg fylder 111 i dag. Hun Foto: Cathrine Ertmann

Lørdag den 7. januar er for de fleste danskere en grå og rå kold vinterdag.
Men for Danmarks ældste person, Ellen Adelaide Brandenborg fra Stavtrup ved Aarhus, er 7. januar hvert år en ganske særlig dag.
For den aldrende kvinde kan denne dag ligge endnu et år til et fantastisk, langt og historierigt liv og fejrer sin fødselsdag.
I dag er ingen undtagelse, hvor alderen runder de 111 år.
- I mine 111 et år, har jeg ikke fortrudt nogen af de store beslutninger jeg har truffet. Der har måske været småting, men intet af betydning, lyder det fra Ellen Adelaide Brandenborg til Ekstra Bladet.
Var seks år, da Titanic sank
Udover lidt problemer med hørelsen og nedsat syn, er Ellen frisk.
Hun har aldrig været alvorligt syg og hendes hoved fejler bestemt ikke noget. Og når man taler med Ellen, er man ikke i tvivl om, at livsmodet heller ikke fejler noget.
Ellen har oplevet verdenshistorien udspille sig rundt omkring hende. Hun har gennemlevet både 1. og 2. verdenskrig. Sovjetunionen og Berlinmurens fald - og hun var seks år, da Titanic forliste.
For de fleste historiske begivenheder fra hinsides, men for Ellen Adelaide Brandenborg minder fra sine 111 år på jorden.
Ungdom, læs med her
Selv har hun levet et tilbagetrukket liv væk fra rampelyset som hjemmegående husmor sammen med sin mand, der døde i en alder af 80 for snart 30 år siden.
Hellens hemmelighed til et langt og lykkeligt liv er simpel.
- Jeg er et barn af en stor børneflok på ti. Vi fik en god opdragelse, hvor vi skulle lære at klare os selv og det har vi gjort. Jeg har sørget for at være fornuftig, passet mine sengetider og ikke rodet mig ud i noget, der ikke var godt for livet, siger Ellen Adelaide Brandenborg til Ekstra Bladet og tilføjer:
- Jeg har ikke spist noget, der var usundt. Det skal man ikke. Der er så mange mennesker der ødelægger sig selv ved at tage både ditten og datten. Det skal de unge mennesker lade værre med.
Sejlivet familie
På sine 111 år, har hun fået fire børn, seks børnebørn og ni oldebørn.
Af Ellens fire børn, lever Hans på 85 år, Birgit på 80 år og 70-årige Esther stadig.
For nylig blev Ellen den sidste af den oprindelige søskendeflok på 10, der blev født tilbage i starten af det tyvende århundrede. Det skete tilbage i november, hvor Ellens yngste søster døde. Hun blev næsten 100 år.
Men skønt sin høje alder, var Ellen ikke i bange for at tage på tur fra hjemmet på Lokalcenter Søholm med udsigt over Brabrandsøen.
En seks timers tur, der blandt andet bød på smørrebrød, kaffe og kage.
- Jeg sidder i kørestol, men ellers går det godt. Jeg er ved godt mod, det har jeg altid været. Det er det jeg kan. De andre her på stedet (Lokalcenter Søholm, red.) siger, jeg er enestående, fordi jeg prøver at gøre så meget som muligt selv. At klæde mig på, vaske mig og alle de andre daglige ting, siger en glad Ellen Adelaide Brandenborg.
Med sine 111 år er Ellen den ældste dansker i verden.

http://www.tv2oj.dk/artikel/ellen-fra-aarhus-er-danmarks-aeldste-i-dag-fylder-hun-111-aar

Ellen fra Aarhus er Danmarks ældste. I dag fylder hun 111 år


Ellen Adelaide Brandenborg blev fejret af familien, da hun fyldte 109 for to år siden. Siden da er hun blevet Danmarks ældste.
Ellen Adelaide Brandenborg blev født i 1906
Hun er født i en tid, hvor hestevogne kørte rundt på brostenbelagte gader, og hvor lyset i lamperne ikke kom fra elektricitet.
Ellen Adelaide Brandenborg fra Aarhus er Danmarks ældste nulevende person. Hun kom til verden den 7. januar 1906 og kan således fejre intet mindre end sin 111. fødselsdag i dag, lørdag.
TV 2 | ØSTJYLLAND besøgte sidst Ellen Adelaide Brandenborg, da hun fyldte 109 år - altså for to år siden. Dengang var hun klar med et par gode råd, hvis man gerne vil gøre hende kunsten efter.
- Du skal leve sundt. Du må ikke begynde at ryge, og du må heller ikke tage alle de her beskidte stoffer, som ungdommen køber i dag, fortalte hun. 
02:14

VIDEO: Vi besøgte Ellen Adelaide Brandenborg, da hun fyldte 109 år. Se et tv-indslag fra fødselsdagen her.
Ellen Adelaide Brandenborg er født i Skørping i Nordjylland og flyttede som 23-årig til Canada for at arbejde. Der mødte hun sin mand, Carl Brandenborg, som hun senere fik fire børn sammen med. 
Parret slog sig senere ned i Aarhus og levede sammen, indtil Carl Brandenborg døde i 1983. Siden har Ellen Adelaide Brandenborg været enke. Hun bor i dag på Lokalcenter Søholm i Stavtrup. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar