torsdag den 10. oktober 2024

Lone Pallesen, Vejle 1918 -

https://vafo.dk/navne/avisen-tog-fejl-da-vi-udnaevnte-kommunens-aeldste-det-er-faktisk-lone-der-baerer-titlen-her-er-hendes-fantastiske-liv Avisen tog fejl, da vi udnævnte kommunens ældste: Det er faktisk Lone, der bærer titlen - her er hendes fantastiske liv Lone Pallesen blev født 29. juni 1918 og er nu Vejle Kommunes ældste borger. Hun er positiv, velinformeret og elsker både naturen, kunsten og at sidde på café og betragte alle omkring sig. 31 dec. 2023 kl. 05:23 https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/saadan-oplevede-vi-den-9.-april Lone Zeuthen Pallesen, 96 år, Vejle. Foto: Claus Fisker Jeg var 22 år og sygeplejeelev dengang, så jeg boede på sygeplejerskolen. Lige nøjagtig den 9. april var jeg tilfældigvis hos min mor i mit barndomshjem i Gentofte. Pludselig kunne vi høre en høj summen udefra, så vi kiggede ud af vinduet og så flyene komme i endeløse rækker. Det blev bare ved og ved, jeg havde aldrig set noget lignende. Jeg kunne se hagekorsene på flyene, så lavt fløj de, men jeg var ikke bange, for jeg forstod ikke, hvad der var ved at ske. Året før, i 1939, havde jeg cyklet ned gennem Tyskland med tre veninder. I bakspejlet var det jo helt tosset, verden var jo på randen af krig, men vi var nok ret naive. Jeg husker, at nogen spurgte, om vi ikke var bange, men næh. Vi tænkte ikke på, at krigen skulle involvere Danmark. Vi så godt, at der stod ’Jøder ikke ønsket’ overalt, men vi så ingen krigsmaskiner og mærkede ikke noget krigen. Senere fandt jeg ud af, at den dag, vi begyndte hjemturen fra Harzen, også var den dag, tyskerne gik ind i Polen. Da tyskerne så kom den 9. april, var min familie mest bekymret for min fars malerier. Han var den kendte kunstmaler Ernst Zeuthen. Han døde i 1938, men lige i de dage var der en mindeudstilling for ham i gang på Den Frie Udstillingsbygning, og vi var bange for, at tyskerne ville bombe eller stjæle hans værker. Jeg var dog ikke mere rystet, end at jeg hurtigt kom i tøjet og tog ind for at se, hvad der skete i København. Senere blev vores hus gemmested for en hel del modstandsfolk, blandt andet ham, de kaldte Citronen. Min mor gemte også kirkeministeren, Arne Sørensen. Jeg havde også krigen tæt inde på kroppen, for flere af overlægerne på hospitalet, hvor jeg arbejdede, var nazister. De gik rundt med dødelig gift i lommerne, hvis tyskerne skulle tabe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar