søndag den 14. oktober 2012

Agnes Hansen, Esbjerg 1903 -

http://www.jv.dk/artikel/1456138:Esbjerg--Danmarks-aeldste--Agnes-fra-Esbjerg-fylder-109-i-dag



agnes_sekundaert1_indland-AB_G26E91S1.1+agnes_sekundaert1_indland-AB.jpg
109-års fødselaren Agnes Hansen.



109-års fødselaren Agnes Hansen.



109-års fødselaren Agnes Hansen.




14. 10. 2012 05:45

Danmarks ældste: Agnes fra Esbjerg fylder 109 i dag

ALDER: Sund kost, masser af motion, en positiv indstilling til tilværelsen og koldt vand i ansigtet hver morgen.

Det er opskriften på at ældes med ynde. Og er der nogen, der fortjener dette prædikat, så er det Danmarks ældste, Agnes Hansen, der i dag fylder 109 år. Nu kunne man fristes til at tænke, at prædikatet blot er en kliché, man kunne føle sig forpligtet til at fyre af til hvem som helst, der har passeret de 70.

Men kig lige på hende. Hun er ikke 70. Hun er ethundredeogni!

– Du kommer altid med et smil, Agnes. Det sagde vores købmand i Vorgod altid. Og jeg er faktisk aldrig sur. Ikke en gang på personalet her på Skovbo Centret, griner Agnes.

– Det kan ikke betale sig. Jeg forsøger at være positiv. Det kommer man længst med.

Agnes har mange gange i årenes løb skullet svare på, hvordan, det føles at have levet så længe. Og hvilke tanker hun gør sig om sin høje alder.

– Det går jeg faktisk ikke og tænker så meget over. Jeg kan jo ikke mærke den store forskel på, om jeg er 100 eller 109. Eller 120, smiler Agnes, der ikke har forandret sig det store, siden hun rykkede op i superligaen for ni år siden.

– Jeg spekulerer i det hele taget ikke så meget, fortsætter hun til JydskeVestkysten i dag.

Og det gør Agnes klogt i. For der er sikkert nok at spekulere over, når man har levet i 109 år, født og opdraget syv børn, overlevet to verdenskrige, 34 statsministre og 20 amerikanske præsidenter.

Og efter at have levet sine første 50 år uden radio og tv, for derefter at være vidne til alt fra Lily Broberg, der bød »Velkommen til fjernsynet«, over præsidentmord, månelandinger, krig og katastrofer til »Linse og Gustav på afveje« og »Vild med Dans«.

Og med en, omend begrænset, bevidsthed om computere, smartphones og sociale medier.

– Min søn Gerhard har givet mig en mobil. Men den gider jeg ikke bruge. Jeg har jo min rigtige telefon.

Måske er det klogt at lukke ned på et tidspunkt og ikke lade mere end højst nødvendigt trænge ind, tænker man, mens man sidder og betragter Agnes, der er en levende tidsmaskine.

– Men jeg tænker aldrig, at jeg gerne vil herfra. Jeg har det jo godt og har ikke ondt nogen steder. Jeg kan godt forstå, at det må være hårdt, hvis man hele tiden har ondt og det er en overvindelse bare at være til. Det må være svært .

Selvom Agnes har været forskånet for de store udfordringer i form af sygdom, føler hun sig alligevel ikke helt som en vårhare. Trods alt.

– Det er jo en helt anden livsbane, man kommer ind i, når man bliver ældre. Og når man bliver så gammel som mig, så ser man jo heller ikke så godt mere. Og man hører heller ikke så godt. Det hele bliver jo lidt slidt hen ad vejen.

Det er muligt, at Agnes efterhånden mærker en smule til sin høje alder. Men hun sidder som altid rank som en lilje. Og de kvikke bemærkninger sidder løst på Danmarks ældste fødselar, der i går blev fejret med »suppe, steg og is« på Sydvesten, hvilket efterhånden er blevet en tradition.

Og traditioner har Agnes ikke noget i mod. Genudsendelser der imod er ikke i høj kurs hos den 109 årige.

Og det kan man jo sådan set ikke fortænke hende i.

– Forleden var jeg nede i opholdsstuen for at se lidt fjernsyn sammen med de andre. Og så sagde jeg lige så stille, »den har jeg da set«.
Og det er endda kun syvende gang, der bliver sendt Matador på DR.

– Det værste ved at blive gammel er, at man ikke helt kan hjælpe sig selv. Og i den sidste tid er der nok også gået meget forbi, jeg ikke kan huske. Jeg kan godt mærke, at hukommelsen ikke er, hvad den har været. Men jeg tager en dag ad gangen. Og så længe, jeg har det godt, glæder jeg mig til hver eneste af dem. Og skal vi så ikke have et glas portvin? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar