søndag den 23. december 2012

Ældste på Ærø

CGT har som underside til http://en.wikipedia.org/wiki/User:CGT_dk arrangeret lister over Langelands og Ærøs ældste:
 http://en.wikipedia.org/wiki/User:CGT_dk/%C3%86ldste/Langeland

Ældste nulevende på Ærø er Martin Nissen. Der kan findes flere omtaler af ham på nettet, herunder følgende
http://www.fyens.dk/article/1456367:AEroe--100-aarig-overlever-nat-i-skov---Troede--jeg-skulle-doe


100-årig overlever nat i skov: -Troede, jeg skulle dø
Trods den ubehagelige oplevelse er Martin Nissen ved godt mod. Han er dog stadig hospitals-indlagt på grund af den lungebetændelse, han pådrog sig på skovbunden.
FOTO: ANDREAS MUMGAARD

100-årige Martin Nissen fra Søby faldt på en gåtur og måtte tilbringe næsten 19 timer alene på skovbunden, før han blev reddet af sin datter
SØBY: - Jeg havde mange tanker i hovedet og råbte længe på hjælp, men jeg vidste godt, at der nok ikke var nogen i nærheden. Jeg prøvede også flere gange at kæmpe mig op, men det var umuligt. Til sidst tænkte jeg, at det nok var herude i skoven, jeg skulle dø, fortæller Martin Nissen.

Han sidder på en stol ved siden af sengen på sygehuset i Ærøskøbing, og selvom hans øjne udstråler træthed, så er den ethundredeårige herre ved godt mod.

Martin Nissen nærmer sig sin 101 års fødselsdag i næste måned, men den høje alder har ikke lagt en dæmper på aktivitetesniveauet. Han bor alene på Røndalsgården ved Søby, passer både hus og have, og så elsker han at gå lange ture i området omkring den gamle gård. Men i torsdags på den daglige gåtur gik det galt.

Gudskelov for det varme vejr

- Jeg havde besluttet mig for at gå en lille eftermiddagstur ned langs et gammelt stendige. Det er en tur, jeg har taget mange gange, men jeg ved ikke helt, hvad der skete, for omkring hundrede meter fra huset faldt jeg over stendiget. Jeg prøvede at at komme op på mine knæ, men jeg kunne straks mærke, at det havde jeg ikke kræfter til, fortæller Martin Nissen.

Med hudafskrabninger på arme og ben lykkedes det ham til sidst med besvær at kravle ind under et træ i nærheden. Klokken var fem om eftermiddagen, og forude venter det, der skal vise sig at blive en hel nat alene i skoven. Martin Nissen bliver fundet omkring klokken 12 den efterfølgende dag.

Hans erindring om den lange nat er noget sløret. Han er ikke sikker, men tror, at han må være døset hen, som aftenen skred frem.

- Det hele er uklart for mig. Men jeg kan huske, at lige pludseligt var solen væk, og det var blevet mørkt. Jeg er bare glad for, at vejret var så varmt, for havde det været frostgrader, så var det ikke gået godt.

Slut med gåture alene

- Pludseligt så jeg min datter og en hund komme over til mig, men jeg var langt væk på det tidspunkt og kan ikke engang huske, om jeg blev glad, fortæller Martin Nissen.

Han blev straks kørt på hospitalet, hvor han blev behandlet for dehydrering. Ud over de mange hudafskrabninger har Martin også pådraget sig en lungebetændelse, men er ellers uskadt efter den ubehagelige oplevelse. Når hospitalet udskriver ham, regner han med at tage tilbage til Røndalsgården, men dagligdagen bliver ikke helt som før.

- Jeg vil ikke gå ture alene igen, det er sket med det, fastslår Martin Nissen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar