fredag den 2. august 2013

Karen Madsen, Herning 1904-

http://aoh.dk/artikel/herningenser-er-landets-tredje%C3%A6ldste

Foto: Henrik Ole Jensen
Karen Madsen boede i eget hjem i Tarm, indtil hun var 104 år. Så flyttede hun på plejehjemmet Lindegården i Herning for at komme tættere på familien.

Herningenser er landets tredjeældste

Karen Madsen fra Herning fylder 109 år i morgen, og naturligvis skal der være fest

01. august 2013, 09:17
Af Allan Damgaard
Annonce fra avisen

FAKTA

I øvrigt hjalp det gode helbred hende helt tilbage i 1918, da hun som 14-årig blev ramt af den spanske syge, der hærgede hele verden det år og kostede 50 millioner livet - heraf 14.000 danskere.
Hørelsen er ikke længere så god, men hun er stadig frisk med en kvik bemærkning og et glimt i øjet. Og i morgen fylder hun imponerende 109 år. Karen Madsen fra Herning er så vidt vides den tredjeældste i landet.
2.Verdenskrig
Hun kom i lære hos A.G. Madsens Boghandel, og i 1929 blev hun gift med snedker Ejnar Madsen. De boede i en lejlighed over snedkerværkstedet, og i mange år passede Karen Madsen hjemmet og deres tre børn. Årene under Anden Verdenskrig husker Karen Madsen stadig.
- Under krigen skulle vi passe på nazisterne i Tarm. Flere af byens indbyggere var nazister, og vi turde ikke sige noget af frygt for, hvad der kunne ske os, siger Karen Madsen.
Mormor betaler
Selvfølgelig skal der holdes fest i anledning af de 109 år.
- Mine børnebørn og oldebørn skal nok sørge for, at jeg holder en familiefest. Jeg plejer at sige: Nej, det vil jeg ikke. Men det ender alligevel med, at jeg holder noget. Så kan hele familien mødes, og mormor betaler, siger Karen Madsen og smiler.
I år skal festen holdes på Østergaards Hotel om eftermiddagen, og de 109 år bliver også markeret om formiddagen på plejehjemmet. Karen Madsen har i øvrigt altid været god til at samle familien - hun har formået at være familiens samlingspunkt.
Uha - er der gået et år
- Jeg har nok altid haft et godt helbred, men jeg går ikke så meget op i min alder. Så siger mine børn og børnebørn til mig, at nu har jeg fødselsdag, og så tænker jeg: Uha er det nu min fødselsdag igen. Så vil de nok gerne have en fest. Så spørger jeg min datter, der styrer min økonomi, om jeg har penge nok til at holde fest for, og det er gået indtil nu, siger Karen Madsen.
Læs mere om danmarks tredjeældste borgers liv i Herning Folkeblad i dag, torsdag. 
Er du abonnent kan du læse avisen HER
Du kan også vælge at læse eller købe dagens avis på din iPad / tablet eller smartphone ved at downloade app'en i App Store / Google Play

1 kommentar:

  1. Her regionaltv på besøg ved Karen Madsens 109-årsdag:

    http://www.youtube.com/watch?v=-64-lzn_KRY

    SvarSlet