søndag den 11. august 2019

Ove Nielsen, Viborg 1914 -

https://viborg-folkeblad.dk/viborg/Murermester-fra-Moeldrup-fylder-100-aar/artikel/77759

Murermester fra Møldrup fylder 100 år

Ove Nielsen, tidligere murermester fra Møldrup, fylder 100 år. Foto: Morten Dueholm 
Foto: Morten Dueholm

Rund dag. Tidligere murermester fra Møldrup i eksklusiv »klub 100« på mandag.

100 år: Forhenværende murermester Ove Nielsen, Nørregade 1 F, Møldrup, fylder på mandag den 4. august 100 år. Ove Nielsen er født i Sjørup og vokset op i Mønsted. Allerede som ni-årig kom han ud at tjene og var på et par gårde, indtil han blev konfirmeret og derefter fortsat havde arbejde ved landbruget.

»Jeg kom i murerlære hos min far, men det var i begyndelsen af 1930`erne, hvor der pludselig ikke var noget arbejde. Jeg slog skærver og kørte lastbil, inden jeg fik mulighed for at gøre min læretid færdig og arbejdede som murersvend i Skive. Jeg startede som selvstændig i Sjøstrup og begyndte i 1947 som murermester i Møldrup.«

»Vi opførte en række markante bygninger på egnen. Som eksempler kan nævnes: Møldrup Skole, rådhuset i Ørum, Vesterbølle Skole og Midtjysk Cylinderservice i Viborg. Jeg havde forretningen indtil 1979, hvor jeg havde et uheld med ryggen, og derfor afhændede jeg forretningen som 65-årig for at gå på pension. Efterfølgende fik jeg en række behandlinger, blandt andet akupunktur, og jeg har heldigvis ikke siden haft varige mén af skaden,« fortæller en særdeles veloplagt 100 års fødselar i sin hyggelige stue i rækkehuset i Møldrup.

Aktiv 100-årig

Ove Nielsen er en aktiv 100-årig. Da han for 60 år siden havde bygget Møldrup Skole, begyndte han nogen tid efter at gå til gymnastik i den nye gymnastiksal. Denne aktivitet har han ikke forladt siden. To dage om ugen har han gået i fitnesscenter, og til hverdag laver han gymnastik derhjemme efter nogle programmer i tv.

Han har gennem årene gået en del på jagt og har nydt ferie og fritid i sommerhuset ved Virksund. Han klarer sig selv i hverdagen med en times hjemmehjælp hver 14. dag og lidt hjælp til at ordne tøj en enkelt gang om ugen.

»Jeg har haft et fantastisk liv. Min barndom var jo på Jeppe Åkjærs tid (Jeppe Åkjær døde i 1930, red.). Vi arbejdede altid om lørdagen og havde kun hver anden søndag fri. Vi havde kun petroleumslamper og flagermuslygter. Men sådan var det jo dengang. Den teknologiske udvikling har ændret alting i tilværelsen. Da jeg var 90 år, fik jeg lært at bruge en computer«.

»Jeg har jo også levet under to verdenskrige. Fra Første Verdenskrig kan jeg huske min far i soldatertøj. Selv blev jeg soldat i 1939 og var så heldig at blive hjemsendt nogle måneder før Anden Verdenskrig brød ud her i Danmark,« beretter han om nogle milepæle gennem et langt liv.

Ove Nielsen mistede i 1995 sin hustru. Han har »fire rare børn«, som han udtrykker det, mange børnebørn og 22 oldebørn.

»Jeg har en stor familie med et godt sammenhold, så der er tit en fest blandt andet i form af konfirmation og barnedåb, som man hele tiden kan glæde sig til at deltage i,« slutter den livsglade oldefar.

100 årsdagen på mandag fejres i Møldrup Kulturhus, hvor der kommer omkring 80 inviterede gæster.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar