Jenny Dahl Hardt er sej dame. Det fik hun allerede at vide lille pige og så var forventningerne lagt:
-Jenny, dig og dine søstre er nogle seje piger. I klarer alt, sagde hendes mor ofte.
Og klare alt må man sige at Jenny Dahl Hardt har præsteret. Med sine 105 år er hun én af Danmarks ældste borgere.
Hun bor alene i egen bolig i Vamdrup, hvor hun dagligt får besøg af hjemmeplejen. Hovedet fejler intet, Jenny Dahl Hardt er frisk og nærværende og på nær et manglende høreapparat, der er blevet væk, mærker man ikke til skavanker.
-Jeg lytter bare med det andet øre, siger hun med et smil, mens jeg skruer op for stemmens volumen.
Hårdt arbejde og spare tider
Jenny Dahl Hardt blev født i 1913 på en gård i Lunderskov, hvor hendes far var fodermester og moderen malkepige.
Pengene var få og alt måtte deles mellem de 12 søskende. De var ti piger og to drenge. Jenny Dahl Hardt var nummer 7 i rækken og havde et stort ansvar for at sørge for de små søskende.
Efter skole skulle børnene hjem og hjælpe til på gården.
-Det var dengang man gik i skole til klokken 15:30. Vi kom kun lige ind ad døren og skulle så hænge vores tøj op og gå i stalden og hjælpe med dyrene, fortæller Jenny Dahl Hardt.
-Jeg skulle også sørge for at de små fik læst deres lektier.
Det var hårdt at være lille dengang. Tiderne var anderledes og flere af de mindre søskende kom ud og tjene på andre gårde. De tilbageværende søskende måtte deles om moderens hjemmesyede tøj, der gik i arv, når de store voksede ud af det.
-Hvis vi fik frikadeller, så var der også kun én frikadelle per mand. Mere var der ikke råd til. Prøv at tænk at være lille pige og kigge på frikadellerne og være sulten, men man må kun få én, siger Jenny Dahl Hardt lettere frustreret over situationen.
Men Jenny Dahl Hardt har været vant til at spare hele sit liv:
-Man havde ikke meget, så det der var, passede man på. Og da jeg blev gift boede vi jo hos mine forældre for vi havde ikke penge til andet. Jeg fik arbejde på en kyllingefabrik, hvor jeg var i 25 år. Når man er to om det, må begge også hjælpe til.
Kærligheden lod vente på sig
Jenny Dahl Hardt var lige fyldt 29 år, da hun mødte sin store kærlighed. Det var i Frederikkelund i Vamdrup at hun og Ejner Dahl Hardt så hinanden og på kort tid begyndte hjerterne at slå lidt hurtigere og de blev forlovede.
-Vi gik sammen et stykke tid før vi blev gift. Hans forældre havde ikke råd til brylluppet og det havde mine heller ikke, så vi måtte selv spare op, fortæller Jenny Dahl Hardt.
Der gik heller ikke længe før at parret kom i lykkelige omstændigheder og knap et år senere kom deres datter til verden.
Livet former sig ikke altid som man forventer  
 I sine unge dage havde Jenny Dahl Hardt altid forestillet sig at hun skulle have mange børn. Sådan gik det imidlertid ikke. Fødslen af Jenny og Ejner Dahl Hardts datter var hård. 
-Det var en hård kamp. Hun lå helt forkert og efter mange timer sagde lægen, at jeg skulle på sygehus, hvis barnet ikke snart kom ud, beretter Jenny Dahl Hardt og fortsætter:
-Det lykkedes mig at få hende født, men Ejner sagde bagefter at nu var det nok. Vi skulle ikke have flere børn, for han kunne ikke klare at miste mig.
Beslutningen tegner et billede af en omsorgsfuld mand, der var fuld af kærlighed til sin Jenny, men det uopfyldte ønske om mange børn, berører stadig Jenny Dahl Hardt, når man taler om det. Når man spørger, hvad den største oplevelse i livet har været, er det nemlig – at blive mor!
11 årtier vidner om stor livserfaring
Jenny Dahl Hardt er én af de få tilbageværende danskere, der kan berette om 1920erne, hvor kvinderne begyndte at vise ben og danse charleston samt 1930ernes fattigdom og depression.
1940erne og 2. Verdenskrig står uden tvivl klart i Jenny Dahl Hardts hukommelse, men hun er ikke videre begejstret for at tale om perioden.
-Jeg kan huske, at der løb soldater rundt om vores hus. De var venlige nok overfor os, men det var ikke rart, beretter Jenny Dahl Hardt og lukker af, så jeg ved, at vi ikke skal tale mere om dette.
Jenny Dahl Hardt har ikke et favorit-årti, for som hun siger:
-Alle perioder kan lære én noget og jeg ville ikke være nogen af dem foruden.
I sine 11 årtier har Jenny Dahl Hardt været vidne til ikke mindre end 29 statsministre, men det der ligger hende på sinde i forhold til Danmarks udvikling gennem tiden er den nuværende mangel på høflighed.
Hvis der er noget Jenny Dahl Hardt savner, som hun synes er en god værdi at tage med fra tidligere generationer, så er det den kultur vi har haft, hvor man hilser på hinanden.
-Et høfligt ’goddag’, når man ser hinanden, eller at man holder døren for hinanden. Den slags burde man holde fast i. Det gør os nærmere hinanden og så bliver man jo glad, når man bliver set og anerkendt for sin tilstedeværelse, siger Jenny Dahl Hardt.
Hemmeligheden bag de 105 år
Når man spørger Jenny Dahl Hardt, hvad hemmeligheden til at blive 105 år er, svarer hun med et grin:
-Det er sjovt, det vil mange vide, men jeg har ikke en opskrift på det. Jeg har bare altid holdt mig i gang og sørget for at gå et tur hver aften efter aftensmad.
Jenny Dahl Hardt blev enke for 25 år siden, men hun får fast ugentligt besøg af datteren, der nu er 76 år. Ud over datteren har hun to børnebørn og to oldebørn.
Den 22. december 2019 fylder Jenny Dahl Hardt 106 år.