mandag den 8. april 2024

Elisiette Jensen, Aalborg 1916 -

https://www.tv2nord.dk/aalborg/108-aarige-elisiette-husker-saerligt-et-pragtfuldt-koeb-i-sit-liv 108-årige Elisiette husker særligt ét "pragtfuldt" køb i sit liv IMG_3680 Foto: Signe Gru / TV2 Nord LYT TIL ARTIKLEN 0:00 / 2:47 08. apr 2024, kl. 19:18 Signe Gru Journalist Det er de færreste, der kan bryste sig af at være født under første verdenskrig. Men det kan Elisiette Jensen fra Aalborg, som mandag fylder 108 år. På en bænk ved Plejehjemmet Birkebo nyder dagens fødselar solskinsvejret. - Jeg har gjort mig store anstrengelser for, at det skulle blive godt vejr, lyder det fra Elisiette Jensen, der med hjælp fra sin rollator bevæger sig ubesværet rundt på og omkring plejehjemmet i Aalborg. Med en fødselsattest hvorpå der står 8. April 1916, er Elisiette Jensen den ældste nulevende nordjyde. Og det er værd at hejse Dannebrog for. Elisiettes "private butler" Fødselsdagen blev i går fejret på Skalborg Kro med familien, og i dag har Elisiette Jensen fået besøg af sin faste SOSU-hjælper, Teddy Sonny Larsen. Han bliver dog også kaldt Elisiettes "private butler". De to har nemlig dannet et venskab, som begge parter værdsætter. SPLIT 2 BILLEDER165 LÆS OGSÅ 110-årige Karen er Danmarks ældste - kommunen kvitterede med lagkage til alle plejehjem - Han er alletiders, fortæller fødselaren, og da SOSU-hjælperen selv bliver spurgt indtil relationen, må han tage en dyb vejrtrækning. - Puha, jeg bliver helt rørt. Vi har det jo godt sammen, simpelthen. Og det er en fornøjelse at komme på arbejde hver dag, siger Teddy Sonny Larsen. Som en fast tradition møder "butleren" tidligere ind, når han skal på aftenvagt, for at skænke Elisiette Jensen et glas bailey og få en lille snak. Stolt af sin frihedskæmper Den særlige mærkedag inviterer også til snakke om livets op- og nedture indtil videre. Og her står en seance klart for Elisiette Jensen. Hendes mand var nemlig modstandsmand under anden verdenskrig. - En dag kom tyskerne, og så måtte han smutte over et plankeværk. Jeg så ham ikke i fjorten dage, husker fødselaren. 25_seconds LÆS OGSÅ Ældre-ghetto i nordjysk by - Men så boede der en direktørfrue inde ved siden af, og hun kom med en stor buket blomster, som jeg skulle have, fordi min mand var frihedskæmper, fortæller Elisiette med stolthed i stemmen. Også ét særligt køb, som dog foregik flere år senere, har sat sig fast i hukommelsen. - Vi købte så campingvogn, og det var en sensation dengang for mange år siden. Så kørte vi rundt, og det var jo pragtfuldt. Et dejligt, frit liv. Jeg vil ikke spå. Vi kender ikke dagen i morgen, vel? Elisiette Jensen, Pensionist Fortyder ingenting Elisiette mener selv, hun har nået det meste her i livet, og med nul sygedage har der heller ikke været risiko for at glippe mange oplevelser. - Vi har aldrig manglet noget og altid haft det godt. Jeg kan ikke sige, der er noget i mit liv, jeg fortryder, lyder det fra den 108-årige aalborggenser. I Danmark er der 1195 borgere over 100 år, men langt fra alle når lige så mange somre som Elisiette Jensen. Hun er nemlig blandt de otte ældste i hele landet. Om Elisiette Jensen kommer længere op på listen af de ældste danskere, må kun tiden vise. - Jeg vil ikke spå. Vi kender ikke dagen i morgen, vel?, afslutter fødselaren. Se hele indslaget herunder: Del artiklen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar