onsdag den 4. oktober 2017

Andreas Andresen, Tønder 1912 -

http://www.jv.dk/toender/Kommunens-aeldste-fylder-104-aar-Det-kom-helt-af-sig-selv/artikel/2441168

Kommunens ældste fylder 104 år: - Det kom helt af sig selv


"Jeg kan også huske, da vi fik den første traktor. Det var en lille grå Ferguson. Uh, det var en dejlig traktor, og den lettede os for meget arbejde", siger Andreas Andresen om en af de teknologiske nykabelser, der betød meget i hans lange liv.
Foto: André Thorup

Hans livret er klar suppe, hans afdøde kone hans forbillede, og han kan ikke komme på et andet fødselsdagsgaveønske end cigaretter. Mød Andreas Andresen, Agerskov, til en lille snak om stort og småt.

- Andreas, du har jo levet et rigtigt langt liv. Hvilken dag har været den vigtigste?
- Min bryllupsdag - men jeg kan ikke helt huske, hvornår det var. Men vi nåede at fejre guldbryllup og diamantbryllup.
- Hvad hed din kone?
- Karen Margrethe. Uha, jeg var glad for hende. Hun var en god pige. Vi blev gift på rådhuset, for det skulle jo gå lidt stærkt, da den bette knejt var på vej.
- Hvordan bliver man lige så gammel som dig?
- Det har jeg ingen anelse om. Det er kommet helt af sig selv.
- Du ryger?
- Ja. Jeg røg, inden jeg blev konfirmeret. Min far røg, og mine tre brødre røg, så det måtte jeg også i gang med. Men jeg ryger ikke så meget mere.
- Hvor meget er ikke så meget?
- Ti om dagen. Før røg jeg 20 hver dag, men jeg skal jo spare lidt, for det er blevet dyrt.
- Har du fået oplevet alt det, som du gerne vil?
- Det tror jeg nok. Jeg havde et godt samliv med Karen Margrethe helt til det sidste.
- Er der steder, som du gerne ville have set, som du ikke har fået set?
- Jo, jeg ville måske godt have set lidt mere af verden. Vi har ikke rejst så meget - det nåede vi ikke.
- Hvad har været din største succes i livet?
- Vi fik et statsmandsbrug i Rurup, og det fordoblede vi til 29 hektar. Det var god jord, og vi blev velhavende dengang - altså efter datidens forhold.

- Hvilke teknologiske fremskridt har gjort mest indtryk på dig?
- Vi havde en selvbinder på gården. Den var flot, for vi fik den, da den var splinterny. Vi fik aldrig selv en mejetærsker, men når jeg tænker over det, kan jeg da godt blive noget forbavset over, at man pludselig kunne høste med sådan en.
- Jeg kan også huske, da vi fik den første traktor. Det var en lille grå Ferguson. Uh, det var en dejlig traktor, og den lettede os for meget arbejde.
FAKTA
Andreas Andresen 

  • Født 11. december 1912 på gården Teptoft ved Rens. Gift med Karen Margrethe, der døde i 2000 i en alder af 86 år.

  •  Har en søn, Sønnick, og en datter, Emmy.

  • Har boet på plejecenter Møllevangen i Agerskov i Sønderjylland i ti år.

  •  Var som ung ude at tjene i landbruget, og det var på en gård i Toghale, at han mødte sin Karen Margrethe.

- Er der noget, som du fortryder i dit liv?
- Nej, det er der ikke da. Det er blevet lige, som jeg gerne ville have det.
- Er der mere, som du gerne vil opnå i livet?
- Intet. Jeg er rede til at stå af.
- Hvad er din livret?
- Klar suppe med melboller og kødboller og ris med rosiner og det hele. Det skal vi have på min fødselsdag.
- Hvis nu du skulle give et god råd til andre mennesker, hvad skulle det så være?
- At man skal have et godt humør. Det har jeg altid selv været god til. Alle kan lide mig her, fordi jeg er i godt humør.
- Hvem har gjort mest indtryk på dig?
- Min kone. Hun var sådan et ejegodt menneske. Hun holdt uendeligt meget af mig og jeg af hende.

- Hvad ønsker du dig til din fødselsdag?
- Tja, kan du komme med et forslag? Jeg mangler jo ikke noget.
- Cigaretter?
- Jow da, det var en god idé, for de er blevet så dyre. En pakke koster over 40 kroner nu!
- Er der ellers noget, som du har lyst til at fortælle?
- Vi får en god forplejning her. På mandag kommer borgmesteren, men det er ikke ham, der var her sidste år, for vi har jo fået en ny. Og vil du have en cigaret?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar