fredag den 27. oktober 2017

Mary Sørensen, Esbjerg 1912 -




Mary Sørensen fylder 105 år på torsdag og er frisk trods en svigtende hørelse.

Ribe: Hun har prøvet det hele 104 gange før, men torsdag den 26. oktober vil det igen være Mary Sørensen, som skal have en fødselsdagssang. Denne dag fylder hun nemlig 105 år, og det betyder, at hun er Ribes ældste borger.

- Jeg kan ikke rigtig bruge det (at være ældst, red.) til noget, for jeg føler mig ikke som 105 år. Jeg føler mig mere som at være i 80'erne, lyder reaktionen fra Mary Sørensen på, at hun nu er Ribes ældste.
Hun voksede op på familiens gård i Sdr. Farup, hvor hendes far døde, da Mary var i konfirmationsalderen. I 1970 flyttede hun til Vester Vedsted, og først sidste år måtte hun flytte til Dagmargården.
- Jeg kunne ikke klare mig selv mere. Men jeg har det godt, og der er ingen, jeg vil bytte med. Jeg bliver behandlet rigtig godt her på Dagmargården, fortæller Mary, hvis syn og hørelse dog svinder.
- Jeg har haft et godt liv, og jeg har altid haft nok at bestille med at bage, hækle og sådan noget. Der er sådan set ikke nogen hemmelighed bag at blive 105 år, siger Mary Sørensen, som nu bruger meget tid på at læse med sin læsemaskine.
På torsdag gælder det dog hyggeligt samvær med de fire børn, fire børnebørn og i alt 13 oldebørn. Det skal ske på Vester Vedsted Skole, for der kan børnene lege i salen.
- Det står som lykken for mig at have en god familie, som har det godt sammen. Det betyder alt, siger Mary Sørensen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar