søndag den 24. februar 2019

Anthon Geisler, Grønland 1919 -

https://knr.gl/da/nyheder/anthon-geisler-fylder-100-%C3%A5r-og-g%C3%A5r-p%C3%A5-arbejde-hver-dag


Se video: Anthon Geisler fylder 100 år og går på arbejde hver dag

Anthon Geisler har 100 års fødselsdag, og han går stadig på arbejde i sin kiosk i Ilulissat hver eneste dag.
Landets ældste erhvervsaktive borger, Anthon Geisler, holder dog en enkelt fridag i dag.
Normalt passer han sin lille kiosk på Illumiut-vejen hver dag fra klokken 14 til 21, og der er kun plads til få fridage om året i hans kalender. 
- Til daglig betjener jeg kunderne og rydder lidt op her i kiosken, og om formiddagen forbereder og laver jeg selv min mad til frokost, fortæller Anthon Geisler, da KNR mødte ham i hans kiosk tirsdag.

Elsker at arbejde

Men hvorfor fortsætter Anthon Geisler med at arbejde, når andre vælger at gå pension?
- Jeg har fra barnsben elsket at arbejde. Jeg havde tænkt mig at arbejde, til jeg blev 100 år, fortæller Anthon Geisler, mens han smiler.
Men så kommer der en afsløring. 
Anthon Geisler 
- Anthon Geisler er født den 21. februar 1919 i den nedlagte bygd Skansen, Aamaruutissat, ved Qeqertarsuaq.
- Han har, inden han tog bageruddannelsen i Danmark i 1952, arbejdet i Maarmorilik og Ivittuut og som kok i forskellige skibe.
- Han flyttede til Ilulissat i 1952 fra Danmark efter endt bageruddannelse og har været selvstændig erhvervsmand siden 1960-erne i Ilulissat. Først havde han en kaffebar i sin nuværende bolig og siden med Illumiut Kiosk fra 1970-erne.
- Jeg overvejer at gå på pension. Men jeg har endnu ikke besluttet mig for, hvornår det bliver. Jeg sørger nemlig også kun for mig selv hjemme, så jeg kommer ikke til at kede mig, siger han med et smil.
Det er efterhånden mange år siden, at Anthon Geisler var barn. Men han husker tydeligt, at han havde mest lyst til at være hjemme, hvor han hjalp med at lave mad. 
- Min far havde stor medlidenhed med mig, fordi jeg ikke ønskede at udføre mænds arbejde, fortæller den stadig erhvervsaktive 100-årige. 
- Jeg tænker ofte på ham. Han ville blive begejstret over at se, at jeg lever ydmygt og arbejder, siger Anthon Geisler. 
I dag torsdag bliver Anthon Geislers 100 års fødselsdag fejret med forskellige aktiviteter, blandt andet med kaffemik i kulturhallen i Ilulissat.
Her holder Avannaata Kommunia kaffemik for byens borgere fra klokken 13 til 19. Fra klokken 20 er der grønlandsk dansemik for alle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar