mandag den 7. januar 2013

Ellen Brandenborg, Aarhus 1906-

Ellen Brandenborg kan i dag fejre sin 107-årsdag i Brabrand. Her nogle søgningsresultater om hende:

http://stiften.dk/foedselsdage/joergen-lorenzen-70-aar

- 1

Ellen Adelaide Brandenborg - 107 år

FØDSELSDAG  Læs mere

http://www.sm1.dk/schmidt/fam09099.htm


Husband: Carl Vilhelm Brandenborg

Born: 05 APR 1903 at: Årslev Married: 14 JUN 1930 at: Montreal, Canada Died: at: Father: Mother: Other Spouses:
Wife: Ellen Adelaide Rasmussen
Born: 07 JAN 1906 at: Skørping Died: at: Father:Rasmus Peder Edvard Rasmussen Mother:Ane Birgitte Christine Anthonsen


http://www.aarhusportalen.dk/default.asp?Id=251&AjrDcmntId=28705

Hun er Brabrands ældste

07-01-2011 kl. 08:21

Ellen Adelaide Brandenborg er en af de få danskere, som får fødselsdagshilsen fra majestæten mere end en gang. ?I dag fylder hun 105 år.

Posten leverede den svagt gule kuvert med dronningens våbenskjold allerede torsdag formiddag. Men først i dag, da Ellen Adelaide Brandenborg kan kalde sig 105 års fødselar, bliver den kongelige hilsen læst højt - og gemt. For Ellen Adelaide Brandenborg er en samler. I mere end 100 år har hun taget de bedste øjeblikke til sig og grebet mulighederne, når de bød sig. »Når jeg har spist, sætter jeg mig ind i stuen og tager en lur. Lige inden jeg sover, går tankerne gennem hele mit liv til alt det, jeg har oplevet, til min familie og mine gode venner. Jeg er den sidste tilbage i vores venneflok, men det er ikke så underligt, for det er jo ikke normalt, at man bliver så gammel,« konstaterer fødselaren.

Alene til Canada

Hun blev født i Skørping, men voksede op i hovedstaden. Skolebænken interesserede hende ikke, så i en ung alder kom Ellen Adelaide Brandenborg i huset hos en lærerinde i Skodsborg. Hendes vedholdende interesse for rejsebøger blomstrede op, og som 23-årig brød hun 1920'erne normen, da hun rejste alene til Canada for at opleve en bid mere af verden. »Det var meget ualmindeligt, og folk advarede mig om alverdens farer, der ventede på mig derovre. Jeg havde nu hørt, at de var rigtigt glade for skandinaviske piger, så jeg rejste ud og fik plads hos en familie i Montreal,« husker Ellen Adelaide Brandenborg.

Carls kærlighed

I Canada fandt hun kærligheden i den danske kirke, da hun mødte Carl Brandenborg, som blev hendes ledsager i livet. Parret fik sammen to børn, inden de rejste hjem til Danmark, hvor yderligere to piger kom til søskendeflokken. I hjemlandet dannede en villa på Voldbækvej i Brabrand ramme om familielivet, indtil Carl Brandenborg gik bort julemorgen 1982. Dengang flyttede Ellen Adelaide Brandenborg ind i lejligheden i Brabrand. Her klarer hun trods sin høje alder fortsat sig selv med en smule hjælp fra professionelle hænder og værdsat opbakning fra sin nærmeste familie. Netop de stærke familiære bånd er en af tre ting, som fødselaren fremhæver, når hun leverer opskriften på sit lange liv.

Et sundt liv

»Desuden har jeg levet sundt og spist ualmindeligt meget frugt og grønt, mens jeg har sparet på kødet og kun spist steg om søndagen. Man skal også tænke på alt det gode, man har haft i livet, og lade alt det triste gå i glemmebogen. Jeg kan ærligt svare, at jeg har været lykkelig, og de folk, som jeg har mødt, har altid været rare ved mig,« forklarer Ellen Adelaide Brandenborg. Trods adskillige opfordringer fra familien, som hun fejrer dagen med, er det ikke lykkedes at stykke ønskeseddel nummer 105 sammen.

Ikke flere ønsker

»Jeg har ikke flere ønsker. Nogle gange savner jeg at kunne gå mere ud, men tiden gør, at man må ændre sig. Man kan ikke blive ved at leve på den måde, som man gjorde engang. Det har jeg indset. Heldigvis kommer ændringerne til sådan pø om pø,« forklarer fødselaren. Ellen Adelaide Brandenborg kan kalde sig den ældste borger i Brabrand, men familien har konstateret, at der findes andre aarhusianere fra samme generation.
http://www.tv2oj.dk/arkiv/2011/01/07/16409?autoplay=1
To festlige begivenheder i Østjylland i dag. Ellen Brandenborg i Brabrand som fylder 105 år - og i Odder fejrer borgmesteren 25 års jubilæum som politiker
http://www.e-pages.dk/aarhusonsdagvest/6/8

Ingen kommentarer:

Send en kommentar