STAVTRUP
109 år. Det virker næsten uvirkeligt, at man kan blive så gammel. At være født i 1906 og i dag, 7. januar 2015, at kunne fejre sin fødselsdag med en lagkage med 109 lys i.
Men Ellen Adelaide Brandenborg er et endda meget levende bevis for, at det er muligt. Hun lader sig ikke gå på af svigtende syn og hørelse, men har et smittende godt humør, stor livsglæde og en fantastisk hukommelse og fortælleglæde, da Århus Stiftstidende besøger hende dagen før fødselsdagen og beder hende afsløre hemmeligheden på et så langt liv:
»Jeg har levet sundt. Fået masser af grøntsager og frugt. Jeg har heller ikke røget eller taget stoffer, som nogle unge gør i dag. Og så har jeg været glad og haft gode venner og en god familie. Forsøgt ikke at være gal og skælde ud, og har aldrig været syg andet end med forkølelser,« fortæller Ellen Brandenborg, der blev kaldt Adelaide som barn opkaldt efter sin franske farmor.
Født som nummer fire i en søskendefolk på ti i Skørping. Hendes far var urmager i 5. generation og familien flyttede til København, da faderen fik job som værkfører hos en stor urmager og kongelig hofleverandør.
»Min far sagde, at vi piger skulle lære husholdning, så vi kunne blive gift, så jeg fik ingen uddannelse. Men min mor, der blev 98 år, lærte mig at lave god mad med masser af grøntsager.«

Af sted til Canada

Som 23-årig i 1929 rejste Ellen Adelaide til Montreal i Canada for at arbejde i huset. Her mødte hun Carl Brandenborg på et ungdomshjem ved Den Danske Kirke. Han var maskinmester og sejlede. De blev gift og fik fire børn: Sønnen Hans Edvard, i dag 83 år og bosiddende i Canada; Birgit, i dag 79 år og bor i Mariager; Esther, 69 år, og bor i Åbyhøj. Samt Inger Margrethe, der døde som 50-årig.
Siden er kommet en del børnebørn og oldebørn til. Mere end ti får vi det til.
»Jeg ønskede at flytte hjem til Danmark i 1936, da Hans Edvard skulle i skole og Carl stoppede efter mit ønske med at sejle og blev maskinarbejder på FDBs fabrikker i Viby,« fortæller Ellen Brandenborg.
Familien endte med at købe et hus i 1940 på Voldbækvej 11 i Brabrand og da Carl døde i 1982 flyttede hun i lejlighed i Kløverparken. Indtil nu har den 109-årige kvinde klaret sig i lejligheden med hjemmehjælp.

Først på plejehjem nu

Først for to måneder siden flyttede hun til lokalcenter Søholm i Stavtrup og fik en lejlighed med store vinduer ud mod skov og Brabrand Sø.
»Det er et godt sted. Udsigten nyder jeg, men jeg kan ikke kan læse og se billeder mere. Maden her er førsteklasses, selv om jeg ikke kan tygge og smage så meget mere. Mine livretter? Det er nok vildt. Det kunne jeg lide at lave, ligesom jeg lavede grønlangkål med skinke og hjemmelavet sennep nytårsaften. Jeg gik meget op i maden og fik megen ros for den,« siger Ellen Brandenborg.
Hun elsker stadig en god havregrød til morgenmad med sødmælk, en stor klat smør og et glas orangejuice ved siden af.
Og så ser hun frem til at få besøg af familie og venner på fødselsdagen. En kommer hun dog særligt til at savne på dagen. Det er veninden Helga Andersen på 93 år, som søndag blev påkørt af en flugtbilist på Sigridsvej i Gellerup og døde af sine kvæstelser.
»Det var en meget bedrøvelig nyhed at få, da min datter ringede om det.«
Fødselsdagen i dag står på laks, hvidvin og lagkage.
»Jeg elsker lagkage med flødeskum, og har selv lavet mange i mit liv ligesom kransekager,« siger fødselaren, der ikke ville gøre noget om:
»Jeg har oplevet meget og haft et godt liv. Børnene har været søde og rare og har opført sig ordentligt.«