søndag den 14. september 2014

Mine Pedersen, Århus 1900 - 2006



https://www.youtube.com/watch?v=QTGS7K3nQEE


Hun oplevedeto verdenskrige 
Mine Pedersen i Trige blev 106 år DØDSFALD: 
8. marts 2006 00:06 

Fra Aarhus Stiftstidende:

FORHENVÆRENDE landmandskone Mine Pedersen, Trige, er død, 106 år. 

Mine Pedersen var landmandskone i Spørring den største del af sit liv, men det var i Trige, hun blev født og også der, hun boede de sidste mange år af sit usædvanligt lange og indholdsrige liv. 

Mine Pedersen var engageret i livet og i sin familie, som nu består af en overlevende søn, otte børnebørn og et par og tyve oldebørn. Den 106-årige kvinde blev enke tilbage i 1961, da ægtefællen Alfred døde. Parret blev gift i 1923 og fik to sønner. Trods den høje alder fejlede Mine Pedersens livsmod intet. 

Helt karakteristisk for hendes store livsappetit blev hun kort før sin 100 års fødselsdag opereret for grå stær, hvilket også hjalp hende til bedre at se. Som ung pige tjente Mine Pedersen på det store landlige gods Vilhelmsborg ved Beder, ligesom hun har arbejdet på et pensionat i Montanagade i Århus. 

HENDES LIV blev også skildret, da TV2/Østjyllands daværende journalist Kim Fogh, som er et af hendes børnebørn, tegnede et portræt over to udsendelser af den fortsat meget engagerede kvinde, da hun fyldte 100 år. 

Det blev til et nært og usædvanlig personligt portræt af en kvinde, som har levet over et århundrede og gennemlevet ikke bare én men to verdenskrige og selv taget del i den kæmpe forandring, samfundet har været underlagt socialt og teknologisk. 

Da Mine Pedersen var barn, kørte man mælk, fisk, kød og ost ud til folk med hestevogne, mens man i dag kører landbrugsvarer helt til Italien i store kølevogne, for så at hente varerne hjem igen i anden form. Alt dette og meget mere oplevede Mine Pedersen, der blev født 24. februar i år 1900, og som døde 3. marts år 2006. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar