fredag den 20. februar 2015

Ellen Hansen, Hørsholm 1910 -

http://hoersholm.lokalavisen.dk/se-billederne-ellen-rundede-105---fejret-af-fem-aarige-/Lokale-nyheder/20150219/artikler/702199802/1039

Ellen Hansen fejrede mandag den 16. februar sin 105 års-fødselsdag på Breelteparken og fik besøg af en gruppe glade, udklædte børn, præcis 100 år yngre, fra daginstitutionen Solhuset. Foto: Morten Timm
Ellen Hansen fejrede mandag den 16. februar sin 105 års-fødselsdag på Breelteparken og fik besøg af en gruppe glade, udklædte børn, præcis 100 år yngre, fra daginstitutionen Solhuset. Foto: Morten Timm

Se billederne: Ellen rundede 105 - fejret af fem-årige

Fødselsdagsfest med tøndeslagning i Hørsholm for 105-årige Ellen Hansen, hvis jordemoder ellers kun spåede hende at leve i otte dage

“Hjertelig tillykke, Ellen,” lød det højt i kor på Omsorgscentret Breelteparken i Hørsholm, da en af Danmarks ældste, Ellen Hansen, fyldte 105 år mandag den 16. februar.
Men det er ikke hver dag, at der blandt fødselsdagsgæster er en aldersforskel på 100 år.
For Ellen Hansen blev nemlig fejret med fastelavnsfest på Breelteparken, hvor hun har boet de sidste 12 år, af en gruppe børnehavebørn på fem år fra daginstitutionen Solhuset.
De var fastelavnsudklædt og skulle slå katten af tønden på plejecentret, som de sidste år har været en fast tradition mellem de to kommunale institutioner.
“Det er flot at blive 105 og være ved sin fulde fem,” sagde Mie Hoff, leder af dagcenteret på Breelteparken, hvorefter de mange femårige lykønskede dagens fødselar.
En af poderne ville straks vide, hvorfor Ellen havde et plaster på næsen.
“Jeg har et sår,” svarede den 105-årige Hørsholm-dame prompte.
Og på Ugebladets spørgsmål om, hvordan det føles at fylde så mange år, kom svaret ligeså hurtigt:
“Det føles meget normalt. Jeg har jo ikke prøvet det før - men jeg kan ikke mærke forskel på i dag og i går,” kom det med et smil fra Ellen Hansen.

Ville kun leve i otte dage

Hun har tit tænkt på, hvor længe hun mon vil leve. For jordemoderen, der hjalp hende til verden i 1910, havde ikke megen fidus til hende.
“Ved min fødsel sagde hun om mig, at det lille skrog ikke ville leve i otte dage. Men det har nu været otte lange dage,” kom det humoristisk fra den halvrunde fødselar.
Men selv om Ellen Hansen stadig er frisk og rørig, så er der også et klart minus ved at blive så gammel. Ens familie og venner dør jo fra én, understregede hun.
“Det er meget trist at miste sine børn - og jeg har mistet min søn. Det gør ondt,” fortalte hun.
En gruppe fem-årige børnehavebørn fra Solhuset fejrede fastelavn og Ellen Hansens 105 års fødselsdag på Breelteparken i mandags. Foto: Morten Timm
En gruppe fem-årige børnehavebørn fra Solhuset fejrede fastelavn og Ellen Hansens 105 års fødselsdag på Breelteparken i mandags. Foto: Morten Timm

Forkælet med et godt liv

Omvendt kan hun nu tælle syv børnebørn og 17 oldebørn.
“Det glæder mig, at jeg har 17 velskabte og smukke oldebørn. Det hjælper meget på tilværelsen,” tilføjede Ellen, som på dagen havde besøg af to af oldebørnene, Martha og Dagmar på henholdsvis 15 og 18 år plus deres mor, Vibeke Lundsgaard, 47, (Ellens barnebarn), der i øvrigt er sygeplejerske på Breelteparken, men ikke står for plejen af sin kære bedsteforælder.
“Jeg kan kun sige, at jeg har haft et godt liv og været forkælet med en god barndom og gode forældre, som passede på mig. Samt en god mand, som desværre døde tidligt,” rundede Ellen interviewet af.
Selv blev hun udlært og arbejdede i skattevæsenet og var hjemmegående med sine to børn.
Publiceret: 19. Februar 2015 10:15

Ingen kommentarer:

Send en kommentar