søndag den 31. marts 2013

Bodil Oxholm, Tønder 1904 - 2009

http://www.jv.dk/artikel/645557:Toender--Kommunens-aeldste-fylder-105-aar



Billede
Bodil Oxholm, der er den ældste indbygger i Tønder Kommune, fylder 105 år på søndag.

Kommunens ældste fylder 105 år

TOFTLUND: Hun er den ældste i Tønder Kommune, men alligevel bedyrer Bodil Oxholm, at hun ikke har en opskrift på, hvordan man overlever lige så mange år, som hun har gjort.

På søndag fylder hun 105 år. Og på nær lidt problemer med hørelsen og mobiliteten, har hun det fint.

– Jeg fejler ikke noget, siger hun.

I alt er 13 borgere i Tønder Kommune over 100 år.

Læs mere i JydskeVestkysten fredag 



Tønder kommunes ældste borger, Bodil Oxholm, sov stille ind mandag aften på Toftegården

Mindeord Tønder kommunes ældste borger, Bodil Oxholm, Ældrecentret Toftegården i Toftlund, sov stille ind mandag aften i en alder af 105 år. De sidste 15 år har Toftegården været hendes hjem, hvor hun var omgivet af et lyttende og omsorgsfuldt personale, som kunne lide at komme ind og få en snak med hende. Bodil var min mormor og jeg elskede at høre hende fortælle om hendes opvækst i Sommersted, hvor hendes far bl.a. kørte øl for Carlsberg – så det var den eneste øl, som hun mente var værd at drikke!!. Jeg husker hende dog også drikke hvidtøl fra Fuglsang her ved juletid…og den tradition har jeg taget med mig.

Hun var en ægte sønderjyde, som kunne fortælle om, at hun var tvunget til at gå i tysk skole, fordi landsdelen var tysk på daværende tidspunkt. Hun kunne også fortælle om Kong Christian som i 1920 red gennem Christiansfeld på sin hvide hest. Kongefamilien betød utrolig meget for hende. Jeg vil gå så vidt og tilskrive kongefamilien æren for, at hun blev så gammel, fordi da hun rundede de 100 år var målet ikke at blive 100 år (og som sådan anså hun ikke sig selv for at være gammel), men det var at se brylluppet mellem Kronprins Frederik og Kronprinsesse Mary 3 uger efter den runde dag – og jeg kan godt fortælle, at hun sad klæbet til skærmen hele dagen.

Det var ikke kun hos de kongelige, at hun kendte alle forgreninger af familieslægten. Hun interesserede for sine medmennesker og dermed også hvad de havde af børn og børnebørn. Hun interesserede sig for, hvad de lavede, og indtil det sidste var hun optaget af dette. Hun holdt flere ugeblade, bl.a. Billedbladet, hvor hun var godt informeret om, hvad der rørte sig hos de kendte og mindre kendte. Hun holdt også Jydske Vestkysten til det sidste, hvor hun fulgte med i, hvad der skete lokalt. Hun brød sig ikke om ufred rundt omkring i verdenen. Hun syntes, at der blev der ofret alt for meget spalteplads på alt den ufred og vold, som er i vores samfund i dag – både nationalt og internationalt. At fred betyder så meget for hende har noget at gøre med, at hun trods alt har oplevet to verdenskrige og set, hvad de førte med sig. Hun var meget mere interesseret i de gode historier – historier, som handlede om os mennesker. Hun var selv en god ambassadør for at fortælle de gode historier.

Mormor var gift med Oskar Oxholm, som døde for 29 år siden, også på Ældrecentret Toftegården. De blev gift i 1935, hvor de som 6. generation af slægten Oxholm, overtog morfars fødegård, Langstedgaard i Gøtterup, Tirslund Sogn mellem Toftlund og Bevtoft. Gården drives i dag af deres yngste barn, sønnen Steffen Oxholm. I ægteskabet er der også to ældre piger, Alice Moestrup, Viborg og Inger Madsen, Toftlund. Derudover havde mormor 5 børnebørn og 5 oldebørn.

Som barnebarn lærte jeg først min mormor rigtig at kende som det store, varme menneske hun var, da jeg blev voksen. Hun havde sans for at være nærværende, lyttende og anerkendende, hvis jeg havde det svært – og hun var en god støtte. Hun var aldrig bebrejdende overfor mig som barnebarn, og hun troede på mig. Det betød meget for mig.

Mormor begraves fredag kl. 11.00 fra Tirslund Kirke, hvor det bliver svært at skulle sige endelig farvel til hende. Men jeg vil mindes hende som en stærk og varm kvinde. En kvinde, som jeg er stolt af og som havde et langt og indholdsrigt liv, og som jeg fik æren og glæden at være i familie med.

Sov godt, kære lille mormor, ønsker dit barnebarn Lisbeth Oxholm Andersen 


Dødsannonce - Bodil C. Oxholm - Toftlund


 Bodil C. OxholmToftlund
 19.04.1904
-
07.12.2009

2 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Det er godt nok en rigtig flot alder. Jeg fandt også nogen, som var blevet over 100 år inde på dodsannocer.dk her for ikke så længe siden.

    SvarSlet