fredag den 14. juni 2013

Alfred Kristiansen, Arden 1897 - 2005

http://www.nordjyske.dk/nyheder/maalmand-og-gartner-paa-107-aar/cab3676d-bb62-469c-a4bf-9c357c61aa6a/4/1513

 AF ASBJØRN WITH
OPDATERET 16. MAJ 2012 20:20

Målmand og gartner på 107 år

FØDSELSDAG 107 år er ingen hindring for at spille fodbold.

ASTRUP: Dåbsattesten viser, at Alfred Christiansen er født i 1897, men der er ingen hindring for at spille fodbold. I hvert fald ikke hvis man skal tro vennen og kollegaen gennem mange år, Herluf Sørensen. Siden 1954, hvor Herluf Sørensen kom til Astrup, har han kendt Alfred Christiansen som en rigtig fin mand på alle måder. Og Herluf Sørensen husker tydeligt, da han kom forbi med en flaske til Alfred Christiansens 105 års fødselsdag for to år siden.
Lang fodboldkarriere
- Han ville i hvert fald ikke op og være med til omsorgsarbejdet. "Der sidder de jo bare og drikker kaffe og spiller kort," som Alfred sagde, fortæller Herluf Sørensen, der. - Jeg foreslog, at vi kunne oprette et fodboldhold for pensionister, når jeg gik på pension, og den var han med på, husker Herluf Sørensen. Siden sine helt unge dage udfoldede Alfred Christiansen, i følge Herluf Sørensen, sit åbenlyse talent som fodboldspiller på det lokale hold i Astrup. - Dengang var han målmand, og da jeg foreslog et pensionisthold, ville han stå på mål. Men det kan han ikke få lov til. Med hans fysik skal han ud i marken, forsikrer Herluf Sørensen. Og den aftale skulle Alfred Christiansen ifølge historien have sagt ja til og senere grint meget af.
Gartnergeschæften
Herluf Sørensen har siden 1954 og til Alfred Christiansen gik på pension arbejdet sammen med ham. Alfred Christiansen var murersvend og Herluf Sørensen tog sig af VVSen. - Ja, gået på pension er nu så meget sagt, siger Herluf Sørensen, og hentyder til, at Alfred Christiansen ikke ligefrem satte sig hjem i stuen med benene op. - Han havde en blomster og grøntsagsgeschæft, og forsynede hele byen med blomster og grøntsager. Det fortsatte han med til han var 99 år, fortæller Herluf Sørensen. - Man kom bare forbi, og så var forretningen åben. Jeg tror ikke, at det var for at tjene penge, jeg tror bare godt, at Alfred kan lide en god handel, siger Herluf Sørensen. I 1996, i en alder af 99 år, besluttede Alfred Christiansen, sammen med døtrene Alice og Karen, at nu var det nok på tide at stoppe. Og alligevel kunne Alfred Christiansen ikke sidde stille. Haven trak i ham, og ifølge hans hjemmesygeplejerske, Sigrid Brohus, der kigger ind næsten hver dag, kunne man, indtil for kort tid siden, se ham gå i haven med skuffehjernet. - Det kniber med hørelsen, men det er også det hele, fortæller Sigrid Brohus. - Han er så dejlig at besøge. Altid et glimt i øjet og kvik i replikken. Og han er altid god for en vittighed, fortsætter hun. Alfred Christiansen har altid været en aktiv mand, og ind til for ganske nylig tog Alfred Christiansen, ifølge Sigrid Brohus, af og til selv turen over til købmanden efter lidt fornødenheder.
Danmarks 4. ældste
I følge Danmarks statistik er der 594 mennesker i Danmark der er over hundrede år. Med sine 107 år sniger Alfred Christiansen så op som den fjerde ældste i landet. Det er ikke til at se, hvis man ikke lige ved det. Selv har Alfred Christiansen to forklaringer på, at han har nået en så høj alder.
Læs NORDJYSKE i morgen, hvor der er et længere interview med fødselaren.
http://www.nordjyske.dk/nyheder/107-aarige-alfred-har-aldrig-besoegt-doktoren/819e7f6e-41ef-4f06-9690-e20b03715651/4/1513
 ASBJØRN WITH
OPDATERET 17. MAJ 2012 03:09

107-årige Alfred har aldrig besøgt doktoren

FØDSELAR Somme tider har jeg det godt - somme tider har jeg det rigtig godt, betror Alfred Christiansen, Astrup

Hvad der skete i Astrup for mere end 100 år siden, er for længst gemt væk i lokalhistoriske arkiver, og ingen husker længere året 1901. Undtagen Alfred Christiansen. For det år døde hans mor, som han stadig bærer en svag erindring om på nethinden. - Min mor døde, da jeg var fire år, og min bror og jeg kom på et hjem, hvor de tog sig af fattige børn, fortæller Alfred Christiansen. Han husker det, selv om der står 7. december 1897 på dåbsattesten. - Som femårig kom jeg i pleje på Kringelhøjgård uden for Astrup, mens min bror kom i pleje et andet sted, forsætter Alfred Christiansen, og vrikker lidt med overkroppen for at få puden i ryggen på plads. Selv mener Alfred Christiansen at en af grundene til, at han som en af meget få oplever sin 107 års fødselsdag, er, at han har lært at bestille noget. - Fra jeg var, ja, hvad var jeg. Der går lige et par sekunder, mens han tænker sig om. - Seks år. Fra jeg var seks år var jeg hjorddreng på gården. Jeg skulle passe kreaturene, fortæller Alfred Christiansen. Han sidder i en af sine røde velour-lænestole med træ på armlænene og bladrer i den store mentale historiebog. - Ja, det kniber lidt med at huske det præcist, men det er også ved at være over hundrede år siden, siger Alfred Christiansen og holder en kort pause, mens han ser frem for sig. - Det er der ikke mange, der oplever, siger han så og griner med hele ansigtet, mens nærheden i hans blik vender tilbage. Som 12-13 årig kom Alfred Christiansen i lære som murer hos en af de lokale mestre. Og da han var i begyndelsen af tyverne, mødte han Kristine, som han delte de følgende 63 år med. Sammen fik de to døtre, men med 18 års mellemrum. - Hvis jeg skal tælle alle de steder, jeg har boet, så bliver det til rigtig mange, siger Alfred Christiansen og springer hurtigt frem til 1964, hvor han og Kristine købte det hvide hus Enghave på Ardenvej i Astrup. - Dengang var der ikke ret mange huse i byen, og huset ligger op til et stort engområde. Derfor kaldte vi det Enghave, forklarer fødselaren. Mange af de huse, der i dag ligger i Astrup, har murersvenden Alfred Christiansen været med til at bygge. Han fortæller, at han arbejdede under forskellige mestre. Senere drev han et landsted sammen med sin kone i nogle år. I en alder af 67 gik han på pension. Pension er nu så meget sagt, for Alfred Christiansen satte sig ikke bare hjem og slog benene op. Han åbnede et lille gartneri, og forsynede i mange, mange år Astrups borgere med grøntsager, jordbær og stedmoderblomster. Hans helt store hobby. Alfred Christiansen mistede sin Kristine i 1982. - Der blev livet træls. Da jeg mistede min kone, mistede jeg glæden ved livet, fortæller 107 årige Alfred Christiansen, der nu har levet 22 år som enkemand. - Jeg er lidt ked af, at jeg ikke har en kone, men det bliver nok svært at støve en op nu, siger Alfred Christiansen, mens øjnene glimter, og hovedet bliver lagt lidt tilbage, mens han klukker. Børn, børnebørn og oldebørn og så arbejdet med haven har holdt Alfred Christiansen i gang i de svære år efter Kristines død. Først i 1996 besluttede han, sammen med døtrene Alice og Karen, at det var på tide at gå rigtigt på pension. Og det gjorde Alfred Christiasen så. I en alder af 99 år. - Ja, hvordan har jeg det i dag? Alfred Christiansen holder en lille kunstpause. Øjnene stråler, og han ser ud til at nyde det tilbageholdte åndedræt i stuen. Det kan jo være et kildent spørgsmål at stille en mand på langt over 100 år. Alfred Christiansen trækker igen smilet frem og bryder tavsheden. - Somme tider har jeg det godt, og somme tider har jeg det rigtig godt. - For mit vedkommende har det været dejligt at få lov til at blive 107 år. Hørelsen er ikke, hvad den har været, men Alfred Christiansens helbred vil give de fleste mennesker dårlig samvittighed. - Mit helbred er ovenud. Jeg har aldrig været syg, aldrig ligget på sygehuset eller besøgt lægen, fortæller Alfred Christiansen Hvis nogen tror, at det bare er pral, så blev Alfred Christiansen mange gange sidste år set ordne have. I en alder af 106 år. Først inden for det seneste års tid har de grønne fingre fået lov til at hvile. Alfred Christiansen må da også lidt nødigt indrømme, at han ikke længere så ofte går ud i landsbyen. Men indbyggerne i Astrup ser ind i mellem stadig byens i særklasse ældste beboer, når han lige skal hente noget hos købmanden. For der er i følge Alfred Christiansen endnu en hemmelighed bag den høje alder. - Sukkerknalder. Sådan en af jeg fået hver eneste morgen i hele mit liv. Når jeg har fået tøj på, har jeg en papkasse, jeg stikker hånden ned i. Og så tager jeg en knald. Sin 107 års fødselsdag holder Alfred Christiansen hjemme i privaten. For nogle år siden var der tale om, at Alfred Christiansen skulle på plejehjem, men da papirene skulle underskrives, ombestemte han sig. - Hvad skal jeg på et plejehjem? Det er kun gamle mennesker, der er på plejehjem, så der er ingen plads til mig, siger Danmarks fjerdeældste. Så Alfred Christiansen tager i mod fødselsdagsgæsterne hjemme i Enghaven, hvis der skulle komme nogen forbi. - Nogen truer med at fejre mig på dagen. Men jeg må ikke få noget at vide. De siger, at det er hemmeligt, koketterer 107 års fødselaren og smiler. Ifølge Alfred Christiansen er livet gået, som han gerne ville. Af og til siger han godt nok, at han er ved at være træt af dage. - Men jeg tror, at Vor Herre har glemt mig, siger Alfred Christiansen altid bagefter. - Og så længe jeg har det godt, tager jeg gerne et år mere. Men hvis Vor Herre pludselig kommer i tanke om Alfred Christiansen fra Astrup, så er det også helt i orden. - Når jeg en gang går bort, så er det fordi min tid er kommet, siger han.



OPDATERET 16. MAJ 2012 20:19

ALfred christiasen

Alfred Christiansen er født tirdag 7.december 1897 I 1901 dør moderen, og Alfred Christiansen kommer på børnehjem 1902 kommer han i pleje på Kringelhøjgård uden for Astrup 1903, hjorddreng på gården ca. 1910 kommer i murerlære hos den lokale murermester 1919 gifter sig med Kristine i Astrup kirke med efterfølgende fest i Tisted, hvor parret boede. 1920 Førstfødte datter, Alice bliver født 1938 Datteren Karen bliver født. 1947 Alfred Christiansen fylder 50 år. 1964 går på pension og flytter fra landstedet ved tisted ind til Astrup, hvor parret har købt et lille hvidt hus, der senere kommer til at hedde Enghave. Alfred begynder at sælge grøntsager og blomster. 1972 Alfred Christiansen fylder 75 år. 1982 Kristine dør, og de følgende år bliver svære for Alfred Christiansen, men han fortsætter med "butikken." 1996 I en alder af 99 år, indstiller Alfred Christiansen sit arbejdsliv, men fortsætter i endnu syv år med at passe haven. 1997 Alfred Christiansen fylder 100 år. tirsdag 7. december fylder Alfred Christiansen, der nu er Danmarks 4. ældste, 107 år.
www.statstidende.dk
7 jul 071297 - 11.06.05 Alfred Kristian Kristiansen, Myhlenbergvej 16-312, 9510 Arden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar