fredag den 14. juni 2013

Mette Højer, Hals 1897 - 2005

http://www.nordjyske.dk/nyheder/105-aarige-mette--jeg-er-bare-blevet-ved/739f607a-815e-4f9e-868e-d35475ff392f/4/1513

 JESPER SCHOUENBORG
OPDATERET 17. MAJ 2012 18:35

105-årige Mette: Jeg er bare blevet ved

PORTRÆT Set i bakspejlet har Mette Højer været meget glad for sit liv, der har varet siden 1897

V. HASSING: Mette Højer kan huske, da Robert Svendsen fløj over Øresund i 1910. Begge verdenskrige kan hun også grave frem fra hukommelsen. 23. oktober 1897 blev hun født i Langå. Et langt liv, senere i 2002 sidder hun på plejehjemmet Hassinghave i V. Hassing, og i dag kan hun fejre 105 års fødselsdag. Derfor tog NORDJYSKE på besøg hos kommunens ældste borger, Mette Højer, der sidder på sofaen og snakker med nevøen Knud Højer, da journalisten dukker op. - Hjælp mig op Knud, siger hun, hvorefter den besøgende får et håndtryk og et smil. Mette Højer ligner ikke en, der har levet siden 1897. Hun er frisk, lytter opmærksomt, smiler, griner og taler ikke mindst lige ud af posen uden tilløb om de brikker, hendes liv har bestået af. Høreapparatet piver lidt, og derfor må nevøen tættere på, hvis fødselaren skal høre. - Kom her over dit unge menneske, siger hun til den 68-årige nevø Den 105-årige giver gode karakterer til sit eget liv. - Jeg har haft et fantastisk liv, selvom der er mange ting, jeg ikke kan længere som at se, høre og gå. Når jeg ser mit liv i bakspejlet, har jeg haft det godt, siger Mette Højer - Jeg plejer at sige, at det eneste jeg kan klare mig med, er alderen, siger hun. Hun har set kalenderen skifte århundrede to gange, men hun har næsten altid haft et godt helbred. - Jeg har faktisk aldrig været meget syg, lidt børnesygdomme og influenca og sådan noget. Mette Højer har også været glad for, at hun blev vendelbo, fordi de er så venlige, som hun siger. - Jeg var kronjyde, indtil jeg blev 26 år, så blev jeg vendelbo. Hun mødte sin mand Theodor Højer, da hun var 26 år, og senere overtog de en gård, der lå tre kilometer udenfor V.Hassing. Det var fattige kår dengang på gården, hvor Mette hjalp til. - Man skulle tage sig i agt for at ikke at komme i mere gæld, end man var i forvejen, husker Mette Højer. Hun var gift med sin mand i 52 år, inden han døde. Selvom hun blev alene, har hun haft det godt. Dog har hun svært ved at forstå, at hun er blevet så gammel. - Forleden sagde jeg til en af de mandlige medhjælpere her på plejehjemmet, hvor han var under krigen, og så smilte han og sagde, at han var født i midten af 70erne, siger Mette Højer med et grin. Hvordan har det været at leve i 105 år i en tid, hvor udviklingen er gået stærkt? - Det har været mageløst, på en måde kan man sige, at det har været en rig og oplevelsesrig tid at leve i. Mette Højer kan stadig huske mange begivenheder i historien. I 1910 lettede danskeren Robert Svendsen i sin flyvemaskine og fløj som den første nogensinde over Øresund. Turen varede en halv time. - Dengang Svendsen fløj over Sundet, det var en begivenhed, husker Mette Højer. Hun kan også genkalde sig dagen, da de tyske flyvemaskiner fløj larmende over himlen i Danmark ved besættelsen 9. april 1940. Mette Højer var hjemme på gården, mens hendes mand var ude. - Da jeg så dem, sagde jeg, de skal til Norge. Så sagde landposten, det kan ske det er os, de er kommet efter. Det var en sørgelig dag, men Mette Højer håbede på at englænderne hurtigt ville smide tyskerne ud igen. - Det var forfærdeligt, jeg tænkte, at bare englænderne kommer, ellers går jeg i baglås, siger hun, der gerne havde set englændernes længe før, de endelig befriede Danmark. Undervejs i talestrømmen kommer fotografen forbi. Og det får den 105-årige til at vende rullestolen og hente en kam på kommoden. - Jeg må lige have redt mit hår, siger hun, mens håret bliver sat. Som 100-årig flyttede Mette Højer ind på Hassinghave, og hun er glad for personalet og for at bo her. På værelset kan man bl.a. se et billede af hendes mand og andre minder. Der er to radioer på værelset, for selvom man er blevet 105 år, kan man stadig følge med. - Jeg tager nyhederne på radioen klokken 9 om morgenen og klokken 17.30 om aftenen. Det er den måde, jeg følger med i, hvad der sker i verden, siger hun, der også hører gudstjeneste på radioen. Mette Højer har ingen kompliceret forklaring på, hvordan hun er blevet så gammel. Det er helt enkelt. - Jeg er bare blevet ved, siger hun og nævner, at kun en i familien ellers har været tæt på at blive 100 år. Hun tror dog, at hendes positive indstilling til livet kan have haft en virkning. - Jeg tror godt, jeg kan sige, at jeg har haft let ved at tage situationerne, som de kom både de gode og de dårlige. I dag fejres Mette Højer af familien, beboere og personalet på Hassinghave. Men selvom det er en rund dag af de store, så er der kun en ting på den 105-åriges ønskeseddel. - Det at få besøg, træffe andre menensker og få en oplevelse, siger Mette Højer.

www.statstidende.dk

21 jun 231097 - 04.02.05 Mette Højer født Laursen, Hassinghave Kirkevej 50, Vester Hassing, 9310 Vodskov

Ingen kommentarer:

Send en kommentar